Skip to content Skip to footer

Kto organizuje konkurs?

Organizatorem konkursu jest Centrum Współpracy i Dialogu Uniwersytetu Warszawskiego – ogólnouniwersytecka jednostka organizacyjna UW. Fake Busters powstał w ramach projektu Nauka Sprawdza finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Kto może wziąć udział w konkursie?

W konkursie mogą wziąć udział wszystkie osoby posiadające status studentki lub studenta studiów I i II stopnia a także status doktorantki lub doktoranta w szkole doktorskiej. Wystarczy tylko wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny tutaj od 3 grudnia 2025 r. do 20 lutego 2026 r.

Czy mogę wziąć udział w konkursie, robiąc studia podyplomowe?

Niestety nie. Konkurs nie jest adresowany do słuchaczy studiów podyplomowych.

Jak udowodnić, że jestem studentem?

Zapisując się do konkursu podajesz dane uczelni, na której studiujesz, i akceptujesz regulamin konkursu. W kolejnych etapach poprosimy Cię o przedstawienie zaświadczenia o kontynuowaniu edukacji, wydanego przez Twoją uczelnię.

Po co powstał konkurs?

Za pośrednictwem Fake Busters chcemy zwiększyć świadomość studentów w obszarze dezinformacji i fake newsów. Konkurs to dobra okazja, by zbudować i wzmocnić odporność społeczeństwa na różne oblicza dezinformacji (o czym dowiesz się tutaj) oraz promować krytyczny odbiór treści znalezionych w sieci. Biorąc udział w Fake Busters, dowiesz się, jak w bezpieczny sposób odbierać docierające do Ciebie informacje i jak wykrywać te, które są fake newsami.

Czy udział w konkursie jest płatny?

Nie, udział w konkursie jest darmowy. Jedyne koszty, które trzeba będzie ponieść, to opłaty za dostęp do internetu i przyjazd na finał do Warszawy.

Ile jest etapów w konkursie?

Fake Busters zaplanowaliśmy jako trzyetapową rywalizację. Zadanie wstępne (od 3 grudnia 2025 r. do 20 lutego 2026 r.), Główny Etap Kwalifikacyjny w marcu i Finał w kwietniu.

Jak przebiega pierwsze zadanie, ile mam podejść?

Po zapisaniu się do udziału otrzymasz e-mail z informacją, gdzie znajdziesz materiały edukacyjne. Pomogą Ci one rozwiązać test, do którego link otrzymasz w tej samej wiadomości. Do testu możesz przystąpić aż 5 razy. Masz czas tylko do 20 lutego 2026 r. Za każdym razem, gdy będziesz próbował rozwiązać test, korzystaj z linku, który wyślemy ci po poprzedniej próbie.

Skąd dowiem się, że dostałem się do drugiego etapu lub do finału?

Wyślemy do Ciebie e-mail z tą informacją na adres wskazany podczas rejestracji.

A jak wygląda druga część konkursu?

Drugi etap Fake Busters zaczynamy 2 marca 2026 r. Od tego dnia co jeden tydzień otrzymasz jedno zadanie. Będzie to plik PDF z materiałami dydaktycznymi i pytaniami do rozwiązania. W treści e-maila dostaniesz informację, ile czasu masz na odpowiedź. Pamiętaj o tym, to bardzo ważne.

A co, jeśli nie zdążę rozwiązać jednego zadania?

Dalej masz szansę na finał. Musisz tylko bardzo postarać się przy pozostałych zadaniach. Do Warszawy zaprosimy wyłącznie najlepszych studentów z całej Polski.

Kiedy odbędzie się finał konkursu?

Planujemy zorganizować go w jeden z weekendów w połowie kwietnia. Będzie to stacjonarne spotkanie około stu najlepszych uczestników z całego kraju.

Jak będzie wyglądał etap finałowy?

Uczestnicy zostaną podzieleni przez organizatora na 6–7-osobowe grupy, które otrzymają kilka zadań do rozwiązania  w określonym czasie. Następnie komisja dokona oceny wyników i przyzna punkty dla poszczególnych grup.

Jakie nagrody można zdobyć?

Dla laureatów i najlepszych uczestników finału przygotowujemy z naszymi partnerami płatne staże. Każdy z finalistów otrzyma także certyfikat udziału w I edycji konkursu.

Jak oceniane są pytania?

Klucze oceny poszczególnych zadań przygotował zespół merytoryczny konkursu.

Z kogo składa się zespół merytoryczny?

Jego członkowie zostali wybrani przez organizatora. To naukowcy zajmujący się tematyką fake newsów w świecie nauki, specjaliści do spraw cyberbezpieczeństwa, nauczyciele i nauczyciele akademiccy doświadczeni w prowadzeniu zajęć o tej tematyce lub inne osoby, które posiadają bogatą wiedzę w zakresie dezinformacji.

Kto będzie oceniał zadania?

W odpowiednim czasie powołamy Komisję konkursową złożoną z Przewodniczącego Komisji oraz pozostałych Członków Komisji. Będą to osoby reprezentujące wybranych Patronów/Partnerów, wskazane osoby z zespołu merytorycznego konkursu lub inne osoby wskazane przez Organizatora.

Czy mogę wziąć udział w konkursie, jeśli nie mam 18 lat?

Niestety nie. W Fake Busters mogą wziąć udział wyłącznie pełnoletnie osoby.

Czy zadania mogą być rozwiązywane w obcych językach?

Nie. Konkurs jest organizowany w języku polskim.

Czy organizator udostępnia sprzęt do wykonania zadań?

Nie. Nie zapewniamy sprzętu dla uczestników konkursu. Zgłaszając się, musisz pamiętać, by posiadać sprzęt z dostępem do internetu.

Jakie są wymagane parametry techniczne komputera dla systemu informatycznego obsługującego platformę konkursową?

Komputer musi mieć dostęp do internetu oraz przeglądarkę internetową.

Czy możemy zgłosić się w grupie?

Nie. Zadania w pierwszym i drugim etapie musisz rozwiązywać samodzielnie.