Kto organizuje konkurs?
Organizatorem konkursu jest Centrum Współpracy i Dialogu Uniwersytetu Warszawskiego – ogólnouniwersytecka jednostka organizacyjna UW. Fake Busters powstał w ramach projektu Nauka Sprawdza finansowanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Kto może wziąć udział w konkursie?
W konkursie mogą wziąć udział wszystkie osoby posiadające status studentki lub studenta studiów I i II stopnia a także status doktorantki lub doktoranta w szkole doktorskiej. Wystarczy tylko wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny tutaj od 3 grudnia 2025 r. do 20 lutego 2026 r.
Czy mogę wziąć udział w konkursie, robiąc studia podyplomowe?
Niestety nie. Konkurs nie jest adresowany do słuchaczy studiów podyplomowych.
Jak udowodnić, że jestem studentem?
Zapisując się do konkursu podajesz dane uczelni, na której studiujesz, i akceptujesz regulamin konkursu. W kolejnych etapach poprosimy Cię o przedstawienie zaświadczenia o kontynuowaniu edukacji, wydanego przez Twoją uczelnię.
Po co powstał konkurs?
Za pośrednictwem Fake Busters chcemy zwiększyć świadomość studentów w obszarze dezinformacji i fake newsów. Konkurs to dobra okazja, by zbudować i wzmocnić odporność społeczeństwa na różne oblicza dezinformacji (o czym dowiesz się tutaj) oraz promować krytyczny odbiór treści znalezionych w sieci. Biorąc udział w Fake Busters, dowiesz się, jak w bezpieczny sposób odbierać docierające do Ciebie informacje i jak wykrywać te, które są fake newsami.
Czy udział w konkursie jest płatny?
Nie, udział w konkursie jest darmowy. Jedyne koszty, które trzeba będzie ponieść, to opłaty za dostęp do internetu i przyjazd na finał do Warszawy.
Ile jest etapów w konkursie?
Fake Busters zaplanowaliśmy jako trzyetapową rywalizację. Zadanie wstępne (od 3 grudnia 2025 r. do 20 lutego 2026 r.), Główny Etap Kwalifikacyjny w marcu i Finał w kwietniu.
Jak przebiega pierwsze zadanie, ile mam podejść?
Po zapisaniu się do udziału otrzymasz e-mail z informacją, gdzie znajdziesz materiały edukacyjne. Pomogą Ci one rozwiązać test, do którego link otrzymasz w tej samej wiadomości. Do testu możesz przystąpić aż 5 razy. Masz czas tylko do 20 lutego 2026 r. Za każdym razem, gdy będziesz próbował rozwiązać test, korzystaj z linku, który wyślemy ci po poprzedniej próbie.
Skąd dowiem się, że dostałem się do drugiego etapu lub do finału?
Wyślemy do Ciebie e-mail z tą informacją na adres wskazany podczas rejestracji.
A jak wygląda druga część konkursu?
Drugi etap Fake Busters zaczynamy 2 marca 2026 r. Od tego dnia co jeden tydzień otrzymasz jedno zadanie. Będzie to plik PDF z materiałami dydaktycznymi i pytaniami do rozwiązania. W treści e-maila dostaniesz informację, ile czasu masz na odpowiedź. Pamiętaj o tym, to bardzo ważne.
A co, jeśli nie zdążę rozwiązać jednego zadania?
Dalej masz szansę na finał. Musisz tylko bardzo postarać się przy pozostałych zadaniach. Do Warszawy zaprosimy wyłącznie najlepszych studentów z całej Polski.
Kiedy odbędzie się finał konkursu?
Planujemy zorganizować go w jeden z weekendów w połowie kwietnia. Będzie to stacjonarne spotkanie około stu najlepszych uczestników z całego kraju.
Jak będzie wyglądał etap finałowy?
Uczestnicy zostaną podzieleni przez organizatora na 6–7-osobowe grupy, które otrzymają kilka zadań do rozwiązania w określonym czasie. Następnie komisja dokona oceny wyników i przyzna punkty dla poszczególnych grup.
Jakie nagrody można zdobyć?
Dla laureatów i najlepszych uczestników finału przygotowujemy z naszymi partnerami płatne staże. Każdy z finalistów otrzyma także certyfikat udziału w I edycji konkursu.
Jak oceniane są pytania?
Klucze oceny poszczególnych zadań przygotował zespół merytoryczny konkursu.
Z kogo składa się zespół merytoryczny?
Jego członkowie zostali wybrani przez organizatora. To naukowcy zajmujący się tematyką fake newsów w świecie nauki, specjaliści do spraw cyberbezpieczeństwa, nauczyciele i nauczyciele akademiccy doświadczeni w prowadzeniu zajęć o tej tematyce lub inne osoby, które posiadają bogatą wiedzę w zakresie dezinformacji.
Kto będzie oceniał zadania?
W odpowiednim czasie powołamy Komisję konkursową złożoną z Przewodniczącego Komisji oraz pozostałych Członków Komisji. Będą to osoby reprezentujące wybranych Patronów/Partnerów, wskazane osoby z zespołu merytorycznego konkursu lub inne osoby wskazane przez Organizatora.
Czy mogę wziąć udział w konkursie, jeśli nie mam 18 lat?
Niestety nie. W Fake Busters mogą wziąć udział wyłącznie pełnoletnie osoby.
Czy zadania mogą być rozwiązywane w obcych językach?
Nie. Konkurs jest organizowany w języku polskim.
Czy organizator udostępnia sprzęt do wykonania zadań?
Nie. Nie zapewniamy sprzętu dla uczestników konkursu. Zgłaszając się, musisz pamiętać, by posiadać sprzęt z dostępem do internetu.
Jakie są wymagane parametry techniczne komputera dla systemu informatycznego obsługującego platformę konkursową?
Komputer musi mieć dostęp do internetu oraz przeglądarkę internetową.
Czy możemy zgłosić się w grupie?
Nie. Zadania w pierwszym i drugim etapie musisz rozwiązywać samodzielnie.
